GIFjes laten maken

De maatschappij lijkt gebouwd te zijn op tweestrijd. Ajax tegenover PSV, Democraten tegenover Republikeinen of de BeyHive tegenover de Swifties. Het grootste conflict van de laatste decennia is waarschijnlijk of je nou ‘GGGif’ of ‘DJif’ moet zeggen tegen het GIF bestandsformaat. Er is gelukkig één ding waar we het allemaal over eens kunnen zijn; GIFjes laten maken is dé manier om jouw merk op te vallen vallen. Dit geldt voor een multinational, een startup of een influencer die zichzelf wil promoten. Wil je weten hoe GIFjes maken voor je bedrijf werkt? Lees dan snel verder voor alles wat jij moet weten over deze innovatieve trend op websites en social media.

Wat is een GIF precies?

GIF is een afkorting die staat voor Graphics Interchange Format. Daar komt trouwens die spraakverwarring vandaan. Als woord spreek je het anders uit dan als afkorting. Bedenker Steve Wilhite zit in kamp ‘DJif’ terwijl de meeste mensen een voorkeur lijken te hebben voor een harde ‘G’.

Maar waar komt het vandaan?

GIF is een uiterst veelzijdig bestandsformaat dat het mogelijk maakt om zowel afbeeldingen als kleine filmpjes weer te geven. Het formaat bestaat al sinds 1987, een eeuwigheid in computertermen. Een bijzondere eigenschap is dat iedere afbeelding in een GIFje een eigen palet heeft. Dit betekent dat een animatie uit heel veel kleuren kan bestaan waarmee het mini-filmpje echt tot leven lijkt te komen. De afzonderlijke beelden zijn ook haarscherp, in tegenstelling tot een standaard filmpje met compressie.

Voor YouTube of Blu-Ray is dit formaat niet geschikt, voor korte ‘eyecatchers’ des te meer. Je kunt GIFjes laten maken met diverse eigenschappen:

  • Ze kunnen automatisch gaan spelen, je hoeft niet eerst op een afspeelknop te klikken.
  • Als je liever niet wilt dat ze automatisch gaan spelen dan kun je een GIFje laten maken met een afspeelknop.
  • De clips kunnen zich eindeloos herhalen wat voor sommige visuals ideaal is.
  • Er zit geen geluid bij. Dit betekent dat het niet stoort. Het onderbreekt ook Spotify of andere muziek apps niet wat jouw doelgroep zeker zal waarderen.
  • Het formaat werkt in alle standaard browsers en in de populaire social media apps.
  • De verhouding tussen kwaliteit en hoeveelheid data is uitstekend. Daarmee is het ook geschikt voor mobiele verbindingen.
 

Bij GIFjes maken voor je bedrijf moet je er wel voor zorgen dat de instellingen van de bestanden juist is. Anders kun je met uploaden of afspelen in de problemen tegenkomen.

Waarom GIFjes laten maken?

Nu weet je wat GIF animaties zijn inclusief de technische voordelen. Maar waarom zou je bedrijfs GIFjes laten maken? De redenen om voor dit formaat te kiezen lopen uiteen maar deze drie voordelen komen steeds weer terug:

1. Het valt op

Een webpagina of social media feed is standaard vrij statisch. Teksten, plaatjes of een video met een grote afspeelknop, veel meer is het niet. Een animerend GIFje trekt direct de aandacht. Dat is geen marketing praat, mensen zijn biologisch gezien meer alert op bewegende elementen. Zeker afbeeldingen die normaal gesproken driedimensionaal zijn zoals een persoon of een wereldbol lijken uit het beeld te springen.

2. Het is anders

Banners zijn belangrijk voor bedrijven en e-commerce als geheel. Een banner is een advertentie die wordt weergegeven op een internetpagina die bezoekers bewust bezoeken. Ze zitten echter niet te wachten op een reclameboodschap. Sterker nog; ze zien deze advertenties niet eens meer. Dit is een fenomeen dat ‘banner blindheid’ wordt genoemd. Een animerende GIF is iets waar je echt niet overheen kijkt. Als je een creatieve insteek bedenkt dan wordt jouw boodschap niet alleen gezien maar ook veel beter gewaardeerd.

3. Je bouwt er een merk mee op

Naast een persoon of een wereldbol kan het uiteraard ook een logo zijn of een element uit de huisstijl. Je kunt acteurs interessante bewegingen laten maken voor camera, gekleed in kleuren die passen bij jouw corporate identity. Zo kun je op speelse wijze jouw merk beter zichtbaar maken, bewegende elementen blijven ook langer hangen in het geheugen.

4. Het lokt uit tot delen

Er zijn miljoenen GIFjes online. Als je samenwerkt met een creatieve design studio dan kun je viral GIFs lanceren die niet alleen gezien maar ook gedeeld worden. Verzamel likes, shares en comments op jouw hilarische GIFjes. Als je het slim speelt dan kan jouw animatie een heuse meme worden. Laat bijvoorbeeld gepersonaliseerde GIFjes maken.

GIFjes maken voor je bedrijf is technisch gesproken niet eens zo ingewikkeld. Toch is het vooral van belang dat de boodschap klopt en dat je er de juiste doelgroep mee bereikt.

Social media GIFjes delen

Natuurlijk kun je een GIFje laten maken voor de business website. Dat is leuk voor bezoekers maar dan profiteer je niet optimaal van de ware potentie die schuilt in deze micro-filmpjes. GIFjes laten maken voor social media scoort. Waarom? Omdat social media platformen allemaal werken op basis van een eindeloos scrollende feed. Hoe stop je die impuls van gebruikers om niet direct verder te swipen met die duim of te scrollen met de muis? Door iets opvallends te laten zien natuurlijk. GIFjes laten maken voor Instagram, Facebook of Twitter zorgt ervoor dat je voor een klein moment die aandacht pakt. Zo ga je te werk met GIFjes op social media:

1. GIFjes laten maken op Instagram

Instagram is vanaf de basis een visueel medium, maar wel eentje die uitblinkt in foto’s. Door met animerende clips te werken zul je direct de aandacht trekken. De kwaliteit moet wel in orde zijn want Instagram gebruikers leggen de lat behoorlijk hoog. Schakel daarom de professionals in om GIFjes te laten maken voor Instagram.

2. GIFjes laten maken op Facebook

Facebook is emotie. Vrolijk, boos, verdrietig of uitbundig; veel ruimte voor nuance is er niet op de nummer één social media site in de Westerse wereld. Er is zoveel content om te bekijken dat je iets unieks moet bedenken om op te vallen. Met een automatisch spelende GIF animatie bijvoorbeeld!

3. GIFjes laten maken op Twitter

Twitter was een beetje laat met ondersteuning van animerende GIFjes, het is nu mogelijk om ook hier jouw werk te laten zien. Dit platform is echter niet het meest ideale medium voor dit soort content. Bespreek de mogelijkheden met je media strateeg.

GIFjes laten maken voor social media beperkt zich niet tot Instagram, Facebook en Twitter, het werkt ook op Pinterest of in de Google Image Search. Zo kun je deze content op ieder platform uitzetten voor een enorme exposure.

Wil je een GIFje voor je eigen bedrijf?

Je hebt een doos sigaren en een fles wijn voor de directeur gekocht. Dan blijkt dat hij niet rookt of drinkt. Wat wilt u dan? “Een GIFje voor mijn bedrijf!” roept hij vanuit zijn lederen fauteuil. Natuurlijk, want daarmee zal hij online scoren. Over een persoonlijk geschenk gesproken; je kunt ook gepersonaliseerde GIFjes laten maken. Bijvoorbeeld voor iedere werknemer. Of zelfs voor je klanten als opvallende actie. Het is mogelijk om bestaande videobestanden naar GIF te laten converteren, of neem splinternieuwe content op dat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Neem contact op